Szanowni Państwo,
Do przesłanego wcześniej projektu ustawy o zmianie ustawy o refundacjileków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego orazwyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw poniżej przesyłamuzasadnienie.
A. Najważniejsza zmiana zaproponowana w projekcie dotyczy uchylenia art. 48ust. 8 i 9 ustawy refundacyjnej, a więc odstąpienia od konieczności zwrotukwot nienależnej refundacji przez lekarzy wprzypadku:- wypisania recepty nieuzasadnionej udokumentowanymi względami medycznymi- wypisania recepty niezgodnej z uprawnieniami świadczeniobiorcy- wypisania recepty niezgodnie ze wskazaniami zawartymi w obwieszczeniach októrych mowa w art. 37 ustawy ( a więc obwieszczeniach Ministra Zdrowiazawierających wykazy leków refundowanych, w stosunku do których wydanoostateczne decyzje administracyjne o objęciu refundacją ) Zgodnie zprojektem nowelizacji ustawy postępowania w powyższym zakresie nie będąwszczynane, a postępowania wszczęte będą podlegały umorzeniu.
B. W art. 48 ust. 4 proponuje się, aby umowę na realizację receptrefundowanych zawierał dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego FunduszuZdrowia właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lekarza, lekarzadentysty, felczera, nie zaś jak dotychczas dyrektor oddziału wojewódzkiegoNarodowego Funduszu Zdrowia właściwy ze względu na miejsce udzielania przeznich świadczeń zdrowotnych. W związku z powyższym, w przedmiotowym ustępie wykreślono regulację, z której wynikało, że w przypadku, gdy właściwym dozawarcia umowy jest więcej niż jeden dyrektor oddziału wojewódzkiegoFunduszu, umowa jest zawierana z każdym z tych dyrektorów.
C. Zmiana w art. 48 ust. 10 ustawy usuwa niedookreśloną przesłankęrozwiązania umowy upoważniającej do wystawiania recept refundowanych jakąjest "utrudnianie czynności kontrolnych".
D. Zmiana przepisu art. 45 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentystybędzie obligowała lekarza do określania na recepcie uprawnień pacjentówwskazanych w art. 43-46 ustawy o świadczeniach (tj. honorowy krwiodawca,żołnierze, inwalidzi wojenni, osoby represjonowane).Zmiana przewiduje również obowiązek odnotowania poziomu odpłatności leku wsytuacji, w której dany lek refundowany jest na dwóch lub więcej poziomachodpłatności.
E. Zmiany w ustawie z dnia 18 marca 2011 r. o Urzędzie RejestracjiProduktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczychzobowiązują Prezesa Urzędu do ogłaszania, na dzień ogłoszenia obwieszczenia,o którym mowa w art. 37 ustawy refundacyjnej, przez Ministra Zdrowia,Charakterystyk Produktów Leczniczych leków ujętych w tm obwieszczeniu nastronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
INNE OBSZARY ZMIAN:- zmiana dotycząca art. 2 pkt 13 lit. a ustawy modyfikuje definicjęodpowiednika leku w sposób ułatwiający substytucje leków w aptece. Zdefinicji usunięto określenie "te same wskazania", gdyż literalne stosowanietego przepisu wiązałoby się z koniecznością każdorazowej weryfikacji zestawuzarejestrowanych wskazań dla leków zawierających tę samą substancję czynną.Zgodnie z brzmieniem ustawy z dnia 6 września 2001 r. - PrawoFarmaceutyczne, odpowiednikiem leku są także leki zawierające sole, estry,etery, izomery, mieszaniny izomerów, kompleksy lub pochodne substancji,jeżeli nie różnią się one w sposób znaczący od substancji czynnej lekuoryginalnego swoimi właściwościami w odniesieniu do bezpieczeństwa lubskuteczności.- zmiana w postaci nadania nowego brzmienia art. 7 ust. 7 ustawyprzekształci sposób naliczania marży detalicznej dla leków i środkówspożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego sprowadzanych z zagranicyz kwotowego na procentowy, co zdaniem wnioskodawcy przyczyni się dozwiększenia ich dostępności dla pacjentów.- zmiana w art. 15 ust. 3 pkt 1 ustawy umożliwi Ministrowi właściwemu ds.Zdrowia utworzenie odrębnych grup limitowych także ze względu na mocproduktu leczniczego, o ile wpływa ona na efekt zdrowotny lub dodatkowyefekt zdrowotny.- zmiany w art. 37 ust. 6 ustawy dają możliwość ogłaszania kolejnychobwieszczeń zawierających wykazy refundowanych leków, środków spożywczychspecjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych "co najmniejraz na 2 miesiące". Obecne przepisy przewidują sztywny termin ogłaszaniakolejnych obwieszczeń zawierających wykazy leków refundowanych "co 2miesiące".- zmianą dotyczącą art. 40 ustawy wprowadza się możliwość objęcia refundacjąleku we wskazaniach do stosowania, dawkowania lub sposobu podawania innegoniż jest to określone w Charakterystyce Produktu Leczniczego bezograniczenia jedynie do chemioterapii i programów lekowych.- zmiana w art. 41 ust. 6 ustawy usuwa przesłankę rozwiązania umowy z aptekąjaką jest "utrudnianie czynności kontrolnych".- w art. 43 ust. 1 pkt 6 ustawy określono w sposób jednoznaczny (poprzezwymienienie konkretnych przepisów) przypadki, w których apteka będzieobowiązana do zwrotu Narodowemu Funduszowi Zdrowia kwoty nienależnejrefundacji.
KWESTIE ZWIĄZANE Z WEJŚCIEM W ŻYCIE: Przepisy projektowanej nowelizacji (art. 8 projektu) zapobiegająkonieczności zwrotu Narodowemu Funduszowi Zdrowia kwoty stanowiącejrównowartość kwoty nienależnej refundacji wraz z odsetkami ustawowymiliczonymi od dnia dokonania refundacji w sytuacji naruszenia przed dniemwejścia w życie projektowanej ustawy:1. art. 43 ust. 1 pkt 62. art. 48 ust. 8 - ustawy refundacyjnej Zgodnie z projektem nowelizacjiustawy postępowania w powyższym zakresie nie będą wszczynane, a postępowaniawszczęte będą podlegały umorzeniu.W art. 9 projektowanej ustawy proponuje się utrzymanie w mocydotychczasowego aktu wykonawczego wydanego na podstawie art. 45 ust. 5ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty(rozporządzenie w sprawie recept lekarskich), nie dłużej jednak niż przezokres miesiąca od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy. W art. 10projektu przewiduje się 14 - dniowe vacatio legis.
Z poważaniem
Jerzy Kiwiński
Zespół Radców Prawnych NIL
Dzisiaj tj. w dn. 9.01.2012r. spotkały się organizacje skupiające lekarzyuczestniczących w akcji protestacyjnej w związku z wejściem w życie ustawyrefundacyjnej. Ustalono wspólny komunikat - w załączeniu- który następnie na konferencji prasowej o godzinie 18 przedstawionomediom. Komunikat m. in. zawierał rekomendację co do dalszych działańprotestujących. Zarekomendowano dalsze nie określanie statusu ubezpieczeniapacjenta, niewpisywanie poziomów odpłatności, dalsze przybijanie pieczątek otreści "Refundacja leku do decyzji NFZ" na polach - Oddział NFZ,uprawnienia, poziom odpłatności oraz wydawanie zaświadczenia o chorobieprzewlekłej. Organizacje rekomendują także wpisywanie międzynarodowej nazwyleku w celu uniknięcia problemów związanych ze wskazaniami refundacyjnymikonkretnych preparatów.
W trakcie konferencji do Domu Lekarza w którym się ona odbywała, przybyłminister Arłukowicz w towarzystwie m.in. wiceministra Marka Habera,dyrektora departamentu leków Artura Fałka, dyrektora departamentu prawnegoWładysława Puzonia, szefa gabinetu politycznego Konrada Korbińskiego. Pozakończeniu konferencji odbyło się spotkanie wyżej wymienionych z JackiemKrajewskim, Krzysztofem Bukielem, Agnieszka Rubinowską, ZdzisławemSzramikiem i przedstawicielem Polskiej Federacji Pracodawców OchronyZdrowia. Minister Zdrowia przedstawił ustnie projekty zmian w ustawierefundacyjnej oraz w rozporządzeniu w sprawie recept. Zadeklarował m.in.usunięcie art.48.8 ustawy refundacyjnej oraz w rozporządzeniu w sprawie receptuproszczenie sposobu wypisywania recept poprzez rezygnację ze szczegółowegotaksowania. Wszystkie projekty zmian mają zostać przesłane do RządowegoCentrum Legislacji i nazajutrz przedstawione na Radzie Ministrów. Dalszedecyzje związane z rekomendacjami dla lekarzy uczestniczących w akcjipieczątkowej zostaną wydane po otrzymaniu przez nasze organizacje projektówzmian na piśmie. Do tego czasu akcja trwa zgodnie z rekomendacjami opisanymiw komunikacie.
Szanowne koleżanki i koledzy, Po wieczornym spotkaniu w Warszawie w dniu 9 stycznia 2012 roku cztery organizacje uczestniczące w proteście: PZ, PFPOZ, OZZL, Konsylium 24, podjęły decyzję o kontynuowaniu protestu pieczątkowego.