W dniu 16.04.2012 na stronie NFZ pojawiło się Pismo Prezesa NFZ Jacka Paszkiewicza do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska w sprawie wzoru umowy na wystawianie recept. Proszę o zapoznanie się z jego treścią- Myślę , że wywoła  w was koledzy i koleżanik takie samo oburzenie jak we mnie!!!!

http://www.nfz.gov.pl/new/art/4876/2012_04_12_informacja.pdf

W środę (11 kwietnia) NFZ na swojej stronie internetowej opublikował projekt umowy upoważniającej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane ze środków publicznych, przysługujące świadczeniodawcom.

 

Projekt umowy upoważniającej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane(...) dodano 11.04.2012 r. 

Komunikat w sprawie projektu umowy upoważniającej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane ze środków publicznych przysługujące świadczeniobiorcom, aneksów do umowy oraz wniosku o jej zawarcie

Narodowy Fundusz Zdrowia przedstawia do konsultacji projekt umowy upoważniającej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane ze środków publicznych przysługujące świadczeniobiorcom, aneksów oraz wniosku o jej zawarcie .Prosimy o zgłaszanie uwag w formie komentarzy do treści. Uwagi należy nadsyłać do dnia 27 kwietnia 2012 roku, drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (temat wiadomości: uwagi do Umowy na wystawianie recept na leki refundowane).

Pliki do pobrania: Projekty umów 55.07 KB, 11.04.2012 r.

źródło - Departament Gospodarki Lekami

 

Zaproponowany przez NFZ wzór umowy dla lekarzy przepisujących leki refundowane, a w szczególności par. 9 tego dokumentu, spotkał się z powszechnym oburzeniem w  naszym środowisku lekarskim. W proponowanej umowie dla lekarzy przepisujących leki refundowane są zawarte podobne zapisy, jak te powszechnie kontestowane przez środowisko lekarskie w ustawie refundacyjnej, które po "proteście początkowym" zostały z niej usunięte.Zdaniem Krzysztof Bukiel, przewodniczącego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy ich pojawienie się w propozycjach Funduszu jest to bezczelność.- Jeżeli Sejm zadecydował o zniesieniu zapisu o karach z ustawy refundacyjnej, to nie zrobił tego przez pomyłkę, tylko z rozmysłem i w konkretnym celu. Zawarcie ich teraz w projekcie umów NFZ z lekarzami, upoważniających ich do wystawiania recept, jest bezprawne - uważa Bukiel.Jego zdaniem jest to celowe działanie Funduszu, aby prywatnie praktykujący lekarze takich umów nie podpisywali, a pacjenci leczący się w prywatnych gabinetach, mimo przysługującej im refundacji, realizowali recepty bez niej. NRL opukliwowała w dniu 13.04.2012 swoje stanowisko w tej sprawie.

 Stanowisko NRL z 13.04.2012 r.

Porozumienie Organizacji Lekarskich skupiające: Federację Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie, Stowarzyszenie Lekarzy Praktyków, Polską Federację Pracodawców Ochrony Zdrowia oraz Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy namawia świadczeniodawców, by 26 kwietnia jednocześnie wystąpili do NFZ z wnioskiem o wykreślenie kar umownych Zdaniem lekarzy z POL, którzy spotkali się w Poznaniu w ubiegłą sobotę, zapisy o karach umownych, jakie znajdują się w umowach o udzielanie świadczeń zdrowotnych, podpisywanych przez NFZ ze świadczeniodawcami, są tam umieszczone na podstawie przepisów zawartych w § 29 - 31 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.Przepisy te są niezgodne z art.. 92 ust.1 Konstytucji RP, bo ich treść przekracza ustawowe upoważnienie, na podstawie którego w/w rozporządzenie ministra zdrowia zostało wydane. Prezes NRL, zobowiązany do tego przez ostatni Krajowy Zjazd Lekarzy, złożył niedawno odpowiedni wniosek w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego.Skoro podstawa prawna „kar umownych” jest wadliwa, to i same kary są nielegalne. Zatem uzasadniony jest wniosek świadczeniodawców o uchylenie zapisów o „karach umownych” z umów, podpisywanych z NFZ. Zgodnie z § 43 ust.1 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej: „ Każda ze stron umowy może w uzasadnionych przypadkach wnioskować na piśmie o zmianę warunków umowy” . Zgodnie z § 43 ust.2 w/w załącznika - w przypadku złożenia takiego wniosku– „strony nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku podejmują czynności zmierzające do ustalenia nowych warunków umowy, chyba że strona umowy, do której skierowano wniosek, nie wyrazi zgody na zmianę warunków umowy i uzasadni swoje stanowisko na piśmie” . Źródło: OZZL, AK

 

Odnośnik:

http://www.termedia.pl/Porozumienie-Organizacji-Lekarskich-zarekomendowalo-swiadczeniodawcom-zbiorowe-wystapienie-do-NFZ,5918.html

 

W sobotę (17 marca) podczas spotkania Porozumienia Organizacji Lekarskich (POL) w siedzibie Wielkopolskiej Izby Lekarskiej w Poznaniu nie zapadła decyzja o wznowieniu protestu lekarzy. Zdecydowano natomiast, że 26 kwietnia lekarze zasypią NFZ wnioskami o zmianę aktualnie obowiązujących umów. Chcą także zainteresować sytuacją w ochronie zdrowia prezydenta RP Bronisława Komorowskiego.

W ocenie konstytucjonalisty, prof. Piotra Winczorka, umowa na leki refundowane jest niezgodna z konstytucją, a ustawa refundacyjna i rozporządzenie ws. recept obarczone są usterkami legislacyjnymi.

Przypomnijmy: tematem sobotniego spotkania było rosnące niezadowolenie pacjentów, lekarzy i aptekarzy z zapisów ustawy o refundacji leków oraz jej nowelizacji.

Zyskał tylko NFZ?

- Daliśmy wyraz m. in. naszej trosce o los pacjenta. Wynika ona z kilku powodów. Obserwujemy pogłębiające się ograniczenia dostępności do lekarzy na każdym poziomie ochrony zdrowia. To samo dotyczy diagnostyki. Z chwilą wejścia w życie ustawy refundacyjnej pojawiło się kolejne ograniczenie, tym razem dostępności leków - mówi portalowi rynekzdrowia.pl Krzysztof Radkiewicz, wiceprezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie.

I dodaje, że wbrew temu co twierdzi minister zdrowia, koszty ponoszone przez pacjentów w związku z zakupem leków zdecydowanie wzrosły. W efekcie część osób nie może sobie pozwolić na terapię.

- Dlatego wielu chorych, którzy dotychczas z dobrym rezultatem byli diagnozowani i leczeni w warunkach ambulatoryjnych, trafi do najbardziej kosztochłonnego sektora opieki zdrowotnej, tj. do szpitali - stwierdza wiceprezes Radkiewicz.

Podkreśla jednocześnie, że jedynym "wygranym" jest - dzięki ustawie refundacyjnej, rozporządzeniom ministra zdrowia oraz listom refundacyjnych - NFZ, który oszczędza setki milionów złotych na refundacji leków. 

Sporne zapisy

- Zasięgnęliśmy ponadto opinii konstytucjonalistów, którzy ocenili, że liczne zapisy w rozporządzeniach i warunkach umów są niezgodne z konstytucją i aktualnie obowiązującymi ustawami. Będziemy zatem pisali pisma do NFZ o wykreślenie z umów zapisów łamiących ustawę zasadniczą. Akcję przeprowadzimy 26 kwietnia - mówi Radkiewicz.

- W wysyłanych do Funduszu wnioskach będzie mowa o wykreśleniu zapisów pozwalających na karanie lekarza za to, że źle wypisał receptę - zaznaczył w sobotę przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy Krzysztof Bukiel.

Zdaniem lekarzy kary, które Ministerstwo Zdrowia zniosło w nowelizacji ustawy refundacyjnej, pojawiły się ponownie w rozporządzeniu ministra zdrowia ws. recept. Lekarze przygotowali zatem własny wzór umowy z NFZ, który - uwzględniając realia prawne - pozwoli zawrzeć bezpieczne dla nich umowy z płatnikiem.

Będzie komisja trójstronna?

- Nie można nas karać za to, że wypiszemy recepty osobie nieuprawnionej czy w przypadkach nieuzasadnionych medycznie, bo nie ma karty ubezpieczenia zdrowotnego i nie ma pewności, kto jest ubezpieczony, a kto nie. Nie ma też definicji przypadków nieuzasadnionych medycznie - mówi prezes Porozumienia Zielonogórskiego Jacek Krajewski.

Według lekarzy masowe złożenie wniosków wywoła oczekiwaną dyskusję wokół problemu karania lekarzy.- Prezes NFZ będzie musiał w ciągu 30. dni odpowiedzieć na te wnioski, i to z uzasadnieniem, a trudno uzasadniać coś, co jest niekonstytucyjne, zwłaszcza w oficjalnym piśmie - podkreśla Krzysztof Bukiel.W spotkaniu wziął też udział prezes Aptekarskiego Związku Pracodawców "Porozumienie Dolnośląskie" Dariusz Mikus, który zapowiedział ściślejszą współpracę aptekarzy z lekarzami i zaproponował powołanie komisji, na forum której będą rozwiązywane problemy środowisk medycznych.

- Stworzylibyśmy komisję trójstronną z udziałem lekarzy, farmaceutów i przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia - wyjaśnia Mikus. 

Liczą na prezydenta

Kolejnym działaniem proponowanym przez organizacje lekarskie będzie wystosowanie listu otwartego do prezydenta Komorowskiego, informującego o problemach w ochronie zdrowia i wynikających z nich konsekwencjach. Wszystko wskazuje na to, że list zostanie wysłany jeszcze w sobotę (17 marca). 

- Mamy nadzieję, że prezydent Bronisław Komorowski, zgodnie z obietnicą, zainteresuje się tematem i wpłynie na władzę ustawodawczą i wykonawczą w Polsce. Chodzi o to, aby pacjenci odzyskali poczucie bezpieczeństwa - dodaje Radkiewicz.

POL (Porozumienie Organizacji Lekarskich) chce doprowadzić do tworzenia bardziej precyzyjnych zapisów prawa, w których nie ma wątpliwości dotyczących interpretacji. Organizacja wskazuje szkodliwe regulacje prawne, które powodują zagrożenia dla zdrowia i życia pacjentów. Do POL należą: Federacja Porozumienie Zielonogórskie, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Stowarzyszeniem Lekarzy Praktyków-Konsylium 24 oraz Polska Federacja Pracodawców Ochrony Zdrowia.

 

Odnośnik:

http://www.rynekzdrowia.pl/Polityka-zdrowotna/POL-w-kwietniu-trafia-do-NFZ-wnioski-lekarzy-o-zmiane-obowiazujacych-umow,117980,14.html

W dniach 18 i 19 lutego 2012 r. podczas spotkania przedstawicieli Porozumienia Organizacji Lekarskich , w skład którego wchodzą Federacja Porozumienie Zielonogórskie, OZZL, Polska Federacja Pracodawców Ochrony Zdrowia oraz Stowarzyszenie Lekarzy Praktyków omówiono działania mające na celu konsolidację organizacji lekarskich. POL uznało również projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept za nie do przyjęcia, ponieważ:• jest bezprawny, przekracza ustawowe upoważnienie, na podstawie którego rozporządzenie to zostaje wydane• stoi w kolizji z innym przepisem rozporządzenia w sprawie recept, który pozwala na wypisywanie leków przy użyciu nazw międzynarodowych• utrzymuje niewykonalny obowiązek weryfikacji prawa pacjenta do refundacji leku: sprawdzanie ubezpieczenia zdrowotnego, dodatkowych uprawnień oraz Charakterystyk Produktów Leczniczych. Obowiązki te powinien wykonywać ubezpieczyciel.• zwiększa ilość biurokratycznych i niezwykle czasochłonnych obowiązków m.in. określanie stopnia odpłatności wszystkich leków• znacznie utrudnia leczenie pacjentów, zmniejsza dostęp do lekarza oraz do leków refundowanych.Wszelkie postulaty środowiska lekarskiego, które leżały u podłoża „akcji pieczątkowej” zostały przez Ministra Zdrowia zignorowane. Proces wystawiania recepty został jeszcze bardziej skomplikowany.Nie został rozwiązany główny problem zgłaszany przez lekarzy. Ograniczenie refundacji do wskazań rejestracyjnych zawartych w Charakterystyce Produktu Leczniczego powoduje, że wielu pacjentów nie stać na leczenie za 100% ceny leku.POL odniosło się także do uchwały Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 10 lutego br., która zaleca nie podpisywanie nowych i wypowiedzenie dotychczasowych umów z NFZ na recepty refundowane, uznając ją za krok w dobrym kierunku.Organizacje lekarskie skierowały swoje stanowiska odnośnie projektu rozporządzenia w sprawie recept do Ministra Zdrowia. POL oczekuje na uwzględnienie ich w trakcie przygotowywania ostatecznego kształtu tej regulacji. W przypadku zignorowania słusznych postulatów lekarzy, POL wznowi akcję protestacyjną.     Źródło: OZZL, AK
Naczelna Rada Lekarska podjęła 10 lutego 2012 roku uchwałę w sprawie rekomendacji związanych z wystawianiem recept refundowanych o następującej treści:

„Zważywszy na to, że:

- zawarte w umowach podpisywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, upoważniających do wystawiania recept na leki refundowane, przepisy przewidują odpowiedzialność finansową lekarza za wystawienie recepty na rzecz osoby nieubezpieczonej,

- zawarte w umowach podpisywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia na udzielanie świadczeń zdrowotnych przepisy przewidują odpowiedzialność finansową świadczeniodawcy za wystawienie przez niego, jego pracownika lub lekarza wykonującego zawód u tego świadczeniodawcy recepty na rzecz osoby nieubezpieczonej,

- wystawianie recept lekarskich wchodzi w zakres obowiązków pracowniczych lekarza wykonującego zawód w ramach stosunku pracy i tym samym może, w przypadku nałożenia przez Narodowy Fundusz Zdrowia na świadczeniodawcę kary umownej w związku z wystawionymi przez zatrudnionego lekarza receptami, skutkować dochodzeniem przez pracodawcę regresowych roszczeń odszkodowawczych od tego lekarza,

- nie zostały rozpoczęte prace mające na celu opracowanie szczegółowych zasad monitorowania i kontroli ordynacji lekarskiej, które byłyby zaakceptowane przez Ministra Zdrowia, Naczelną Radę Lekarską oraz Narodowy Fundusz Zdrowia i stosowane na terenie całego kraju do czego zobowiązał się Minister Zdrowia w oświadczeniu z 24 października 2011 r.,

- zawarte w umowach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i umowach upoważniających do wystawiania recept na leki refundowane postanowienia nie przewidują możliwości miarkowania kar umownych nakładanych za nieprawidłowości związane z wystawianiem recept na leki refundowane, oraz podkreślając, że to Narodowy Fundusz Zdrowia jest ubezpieczycielem publicznym i to na tej instytucji spoczywa obowiązek zapewnienia pacjentom świadczeń refundowanych ze środków publicznych,

Naczelna Rada Lekarska, w akcie sprzeciwu wobec nałożenia na lekarzy i lekarzy dentystów w ustawie o zawodach lekarza i lekarz dentysty obowiązku oznaczania poziomu odpłatności leku, działając na podstawie art. 39 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 219, poz. 1708 z późń. zm.) uchwala co następuje:

Rekomenduje się lekarzom i lekarzom dentystom, uprawnionym do wystawiania recept na leki refundowane na podstawie umów upoważniających do wystawiania takich recept zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia, wypowiedzenie tych umów i niezawieranie nowych umów tego rodzaju, jeżeli w ich treści nadal przewidziane będą kary w wysokości nienależnej refundacji za wystawienie recept na rzecz osób nieubezpieczonych i w przypadkach nieuzasadnionych.

Rekomenduje się lekarzom i lekarzom dentystom, uprawnionym do wystawiania recept na leki refundowane ze względu na zatrudnienie lub wykonywanie zawodu u świadczeniodawcy udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia:

1) niewyrażanie zgody, aby w zakres obowiązków pracowniczych lub objętych umową cywilnoprawną zawartą ze świadczeniodawcą wchodziło wystawianie recept na leki refundowane,

2) wystąpienie do świadczeniodawców o zmianę zakresu obowiązków pracowniczych lub wynikających z umowy cywilnoprawnej polegającą na wykreśleniu z zakresu obowiązków wystawiania recept na leki refundowane,

3) w przypadku lekarzy zatrudnionych – wystąpienie do pracodawcy o zawarcie umowy cywilnoprawnej w której pracodawca zobowiązałby się do niedochodzenia roszczeń regresowych od pracownika w przypadku ukarania tego pracodawcy przez NFZ karami nałożonymi w związku z wystawianiem recept na leki refundowane,

4) w przypadku braku zgody na realizację postulatów o których mowa w pkt 2 i 3 wypowiedzenie umów o pracę albo umów cywilnoprawnych oraz zaproponowanie zawarcia nowych umów, w których do obowiązków pracownika lub lekarza wykonującego zawód poza stosunkiem pracy nie będzie należało wystawianie recept na leki refundowane.

Rekomenduje się podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych w ramach umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia wypowiedzenie tych umów w zakresie, w jakim przewidują one kary w wysokości nienależnej refundacji za wystawienie recepty na rzecz osób nieubezpieczonych i w przypadkach nieuzasadnionych oraz niepodpisywanie nowych umów jeżeli zawierają one takie postanowienia.

Naczelna Rada Lekarska zwraca się do wszystkich organizacji zrzeszających osoby wykonujące zawody medyczne: samorządu zawodowego aptekarzy, samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych, samorządu zawodowego diagnostów laboratoryjnych, lekarskich towarzystw naukowych wskazanych w załączniku do uchwały oraz innych organizacji działających w obszarze ochrony zdrowia w tym w szczególności Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy, Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie, Polskiej Federacji Pracodawców Ochrony Zdrowia, Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia, NSZZ Solidarność Krajowego Sekretariatu Ochrony Zdrowia, Pracodawców RP oraz środowiska skupionego wokół portalu internetowego „Konsylium24” o poparcie niniejszej uchwały i rozpowszechnienie jej w celu włączenia do inicjowanej nią akcji jak największej liczby lekarzy i lekarzy dentystów.

Podjęcie działań rekomendowanych powyżej powinno zostać rozpropagowane w środowisku lekarskim, a same działania podjęte w dniu 1 lipca 2012 r. w przypadku nie wprowadzenia do tego dnia systemu dopłat bezpośrednich dla pacjenta za realizację recept na leki refundowane.”

Uzasadnienie:

Dotychczasowe zmiany przepisów dotyczących refundacji leków są w ocenie Naczelnej Rady Lekarskiej niewystarczające do uzdrowienia sytuacji w ochronie zdrowia i zagwarantowania lekarzom i lekarzom dentystom bezpieczeństwa prawnego wykonywania ich zawodów. Ponadto, w niektórych przypadkach zmiany te zamiast znosić nieuzasadnione obciążenia administracyjno-urzędnicze przenoszą je z aktów prawnych niższego rzędu na poziom ustaw. W szczególności należy podkreślić, że wykreśleniu z ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych przepisu art. 48 ust. 8 dotyczącego odpowiedzialności za wystawienie recepty powinna towarzyszyć analogiczna zmiana przepisów regulujących wynikającą z umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej odpowiedzialność świadczeniodawców za wystawienie recepty przez lekarzy i lekarzy dentystów zatrudnionych lub wykonujących zawód u tych świadczeniodawców. Brak analogicznych zmian w zakresie odpowiedzialności świadczeniodawców stanowi nieuprawnione różnicowanie sytuacji prawnej podmiotów znajdujących się w takiej samej sytuacji tj. będących adresatami niemożliwego do zrealizowania obowiązku weryfikacji statusu ubezpieczenia.

Ponadto, zmiana ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty przyjęta w uchwalonej 13 stycznia 2012 r. ustawie zmieniającej ustawę refundacyjną wprowadza do tej ustawy obowiązki lekarzy i lekarzy dentystów związane z treścią wystawianej recepty pomimo, że właściwym miejscem do tego typu regulacji było i nadal jest rozporządzenie w sprawie recept lekarskich. Przeniesienie obowiązku wpisywania poziomu odpłatności leku z rozporządzenia do ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty zamiast upraszczać system wystawiania recept czyniąc go tym samym bardziej przejrzystym i jednocześnie bezpiecznym zarówno dla pacjentów, lekarzy i lekarzy dentystów jak i płatnika utrwala jedynie nieprzyjazne lekarzom i lekarzom dentystom rozwiązania.

Wobec powyższego Naczelna Rada Lekarska rekomenduje lekarzom i lekarzom dentystom podjęcie zgodnych z prawem i zasadą swobody umów działań zmierzających do rozwiązania lub odpowiedniej zmiany umów na podstawie których są oni obecnie upoważnieni do wystawiania recept na leki refundowane polegającą na wyłączenia tych lekarzy z systemu wystawiania recept refundowanych. Budowanie systemu refundacji leków polegające na przerzucaniu coraz to nowych obowiązków administracyjnych na lekarzy i lekarzy dentystów, narzucaniu nieprzyjaznych środowisku lekarskiemu rozwiązań systemowych bez ich uprzedniej i głębokiej konsultacji, które wydaje się opierać na przekonaniu, iż środowisko lekarskie w poczuciu obowiązku sprawowania opieki nad pacjentami będzie realizować te obowiązki, wymaga jasnego, silnego i zgodnego z obowiązującym prawem i zasadą swobody umów sygnału sprzeciwu. Podjęcie rekomendowanych działań powinno nastąpić z dniem 1 lipca 2012 r. pod warunkiem, że do tego dnia nie nastąpi zmiana systemu refundacji leków polegająca na wprowadzeniu dopłat bezpośrednich dla pacjenta za realizację recepty na leki refundowane.

 

Załączniki:

 uchwala-rekomendacje-10.02.12

 uchylenie02.12.11-i-16.12.11

 

Strona 3 z 14
Góra
W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies. Ich celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, w tym również dostosowanych do Twoich indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies - więcej informacji na ten temat znajdziesz w polityce prywatności. Więcej informacji…