Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązują przepisy ustawy o działalności leczniczej (Dz.U. z dnia 1 czerwca 2011 r. nr 112, poz. 654), która zastąpiła dotychczasową ustawę o zakładach opieki zdrowotnej. Przepisy nowej ustawy zmieniły definicję świadczeniodawcy i status prawny większości podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej. Z dniem wejścia w życie ustawy niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej stały się przedsiębiorstwami podmiotów leczniczych i przestały być świadczeniodawcami uprawnionymi do samodzielnego złożenia oferty i podpisywania umów z Funduszem. W myśl nowych przepisów podmiotem właściwym do zawarcia umowy jest w tym przypadku podmiot leczniczy, czyli w szczególności:

przedsiębiorca w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, fundacja, stowarzyszenie, związek wyznaniowy, kościół lub kościelna osoba prawna.

W celu prawidłowego i skutecznego złożenia oferty i zawarcia umowy na rok 2012, konieczna jest aktualizacja danych w portalu świadczeniodawcy zgodnie z udostępnionym słownikami podmiotów prowadzących działalność leczniczą. Aktualizacja danych w portalu jest niezbędna także w przypadku umów niewygasających z końcem bieżącego roku.

Zmiany w Portalu NFZ obejmują konieczność uzupełnienia danych dotyczących podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Do danych świadczeniodawców został dodany nowy zakres informacyjny. Dane opisujące podmiot wykonujący działalność leczniczą to:

Nazwa NIP REGON Adres siedziby podmiotu Dane kontaktowe (telefon, fax, e-mail) Wskazanie odpowiedniej pozycji ze słownika podmiotów wykonujących działalność leczniczą

Dla podmiotów leczniczych nie będących przedsiębiorcą (SPZOZ, jednostki budżetowe) zostanie dodana informacja o podmiocie tworzącym.Uzupełnienie danych w Portalu przez świadczeniodawcę jest warunkiem przygotowania oferty - niemożliwe będzie  wygenerowanie profilu do aplikacji ofertowej bez uzupełnienia tych danych.

Ponadto w dniu 30 września 2011 r. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia podpisał zarządzenie nr 53/2011/DSOZ zmieniające zarządzenie w sprawie warunków postępowania dotyczących zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z którym niezbędne będzie dołączenie do oferty w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy (konkurs ofert, rokowania) oświadczenia o formie prawnej świadczeniodawcy i wpisach do właściwych rejestrów. Oświadczenie powinno uwzględniać stan na dzień złożenia oferty z uwzględnieniem przepisów przejściowych zawartych w ustawie o działalności leczniczej.

 

źródło - Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej

 KOMUNIKATDOTYCZĄCY ZAPŁATY ZA ŚWIADCZENIA UDZIELONE PACJENTOM Z UE/EFTA

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. (Dz.U. z 2008 r. Nr 81, poz. 484) w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, podstawą zapłaty za świadczenia udzielone pacjentom z UE i EFTA jest: 1. W przypadku świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej: - POZ (za wyjątkiem świadczeń z zakresu: nocna i świąteczna ambulatoryjna opieka POZ) a) dla pacjentów legitymujących się kartą EKUZ, Certyfikatem Tymczasowo Zastępującym Kartę EKUZ, bądź formularzem E 112 /S2 podstawą zapłaty jest: • raport statystyczny• rachunek wystawiony z szablonu na podstawie ceny jednostkowej jednostki rozliczeniowej zgodnej z obowiązującą umową o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju POZ wystawiony dla każdego pacjenta indywidualnie - wystawiane rachunki nie są objęte limitem wynikającym z wartości umowy• rachunek w formie elektronicznej• kserokopia dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej (wzory poniżej) b) pacjenci legitymujący się Poświadczeniem wydanym przez NFZ w ślad za formularzem S1, E 106, E 109, E 120, E 121, E 123, DA1 mają prawo złożenia deklaracji POZ i mogą występować na listach aktywnych; w tym przypadku należność za świadczenia POZ rozliczana jest na podstawie stawki kapitacyjnej i powinna być ujęta w rachunku zbiorczym. Uwaga! Pacjenci legitymujący się poświadczeniami formularzy mają prawo do skorzystania z usługi lekarza/pielęgniarki i położnej POZ, u których nie występują na liście aktywnej POZ. W takiej sytuacji stosuje się pierwszy model rozliczenia (punkt a). W przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości rachunek zostanie wstrzymany, co spowoduje przesunięcie terminu płatności odpowiednio o czas opóźnienia. 2. W przypadku świadczeń rozliczanych na podstawie ceny jednostkowej jednostki rozliczeniowej - świadczenia rozliczane są w ramach limitu przewidzianego umową, a wartość wszystkich wystawionych rachunków wraz z rachunkiem za pozostałych pacjentów nie może przekroczyć limitu przewidzianego umową.

Ambulatoryjna opieka specjalistyczna Leczenie szpitalne Opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień Rehabilitacja lecznicza Leczenie stomatologiczne Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej Opieka paliatywna i hospicyjna Świadczenia odrębnie kontraktowane

Komplet dokumentów powinien zawierać: - raport statystyczny- rachunek wystawiony z szablonu, dla każdego pacjenta - rachunek w formie elektronicznej- kserokopię dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej (wzory poniżej) W przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości rachunek zostanie wstrzymany, co spowoduje przesunięcie terminu płatności odpowiednio o czas opóźnienia. 3. W przypadku świadczeń ryczałtowych, którymi są: - Szpitalne oddziały ratunkowe - UE, - Izba przyjęć - UE, - Izba przyjęć szpitala - UE, - Stomatologiczna pomoc doraźna - UE, - Nocna i świąteczna ambulatoryjna opieka POZ (do 50 000 osób – UE, do 100 000 osób – UE, do 150 000 osób – UE, powyżej 150 000 osób – UE). Uwaga! Świadczenia w wyżej wymienionych zakresach rozliczane są poza uzgodnionym ryczałtem.Prawidłowo wystawiona dokumentacja powinna zawierać: - kserokopię dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej- kalkulację rzeczywistych kosztów wraz z oświadczeniem (link) złożonym do celów udokumentowania wartości świadczenia udzielonego na podstawie przepisów o koordynacji z UE (dotyczy wyłącznie rozliczania świadczeń finansowanych na podstawie stawki ryczałtowej) - kartę informacyjną o świadczeniach udzielonych osobie uprawnionej do świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o koordynacji(w/w dokumenty należy złożyć bezpośrednio w Dziale Współpracy Międzynarodowej)Na podstawie w/w dokumentów, po ich weryfikacji, w Narodowym Funduszu Zdrowia tworzony jest aneks do umowy. Po otrzymaniu aneksu należy utworzyć: - raport statystyczny- rachunek, wystawiony z szablonu dla każdego pacjenta indywidualnie, - rachunek w formie elektronicznejŚwiadczeniodawca przedstawia rzeczywisty koszt udzielonego świadczenia ,,UE'' w w/w zakresach poprzez wprowadzenie kwoty poniesionych kosztów rzeczywistych w pozycji ,,krotność'' posiadanego oprogramowania wykorzystującego algorytm wyliczeniowy: krotność x waga x cena = koszt rzeczywistygdzie: pozycje ,,cena'' oraz ,,waga'' zostały oznaczone wskaźnikiem ,,1''. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości rachunek zostanie wstrzymany, co spowoduje przesunięcie terminu płatności. 4. W przypadku rozliczenia leków i wyrobów medycznych dla osoby uprawnionej z innego państwa członkowskiego UE/EFTA na podstawie przepisów o koordynacji, podstawą do zapłaty jest:- Zbiorcze zestawienie recept na leki i wyroby medyczne podlegające refundacji – CZĘŚĆ B, złożone dwa razy w miesiącu przez Aptekę w postaci dokumentu i wersji elektronicznej wraz z wersją elektroniczną raportu, w następujących terminach:- Za okres od 1-15 dnia danego miesiąca – do pięciu dni roboczych od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego- Za okres od 16 dnia do końca miesiąca - do pięciu dni roboczych od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego- Do zbiorczego zestawienia recept na leki i wyroby medyczne podlegające refundacji – CZĘŚĆ B, Apteka dołącza kserokopię dokumentu potwierdzającego prawo do rzeczowych świadczeń zdrowotnych, np. Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, Certyfikat zastępczy, Formularz E-112/S2, lub Poświadczenie o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej wydane przez NFZ, a także kserokopię recepty prawidłowo wystawionej zgodnie z Rozporządzeniem MZ w sprawie recept lekarskich z 17 maja 2007 roku.- Recepta na leki i wyroby medyczne powinna być wystawiona i zrealizowana w okresie ważności jednego z ww. dokumentów, potwierdzających uprawnienia osoby ubezpieczonej na terenie innego państwa członkowskiego UE/EFTA

W przypadku wystąpienia błędów w raporcie lub rachunku refundacyjnym a także dołączenia niewłaściwych lub nieaktualnych dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń, termin wypłaty należnej refundacji ulega przesunięciu do czasu wyjaśnienia wszystkich nieprawidłowości.

Komunikat Centrali NFZ w sprawie zmiany w sposobie wykazywania kosztów świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji z dnia 30.03.2010r.

W przypadku wątpliwości prosimy o kontakt: Dział Współpracy Międzynarodowej:tel. (61) 850 60 26, 850 60 25faks (61) 850 60 66

Dokumentami potwierdzającymi uprawnienia do świadczeń są:

- EKUZ - Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego- Certyfikat Tymczasowo Zastępujący EKUZ- Formularz E 112 /S2- Poświadczenie wydane przez NFZ w ślad za formularzem E 106, E 109, E 120, E121 E 123, DA1

 

Wzory dokumentów:

EUROPEJSKA KARTA UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO

CERTYFIKAT TYMCZASOWO ZASTĘPUJĄCY EUROPEJSKĄ KARTĘ UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO

POŚWIADCZENIE WYDANE PRZEZ NFZ

FORMULARZ E-112

FORMULARZ S2

OŚWIADCZENIE DOTYCZĄCE KALKULACJI RZECZYWISTYCH KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ

KARTA INFORMACYJNA O ŚWIADCZENIACH UDZIELONYCH OSOBIE UPRAWNIONEJ DO ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH NA PODSTAWIE PRZEPISÓW O KOORDYNACJI

 

Barbara MurawskaZ-ca Dyrektora ds. MedycznychWielkopolskiego Oddziału WojewódzkiegoNarodowego Funduszu Zdrowia

 

KOMUNIKAT DLA ŚWIADCZENIODAWCÓW REALIZUJĄCYCH ŚWIADCZENIA W RODZAJU AMBULATORYJNA OPIEKA SPECJALISTYCZNAORAZ AMBULATORYJNE ŚWIADCZENIA DIAGNOSTYCZNE KOSZTOCHŁONNE

Dotyczący zasad finansowania części świadczeń aktualnie znajdujących się w katalogu ambulatoryjnych świadczeń diagnostycznych kosztochłonnych (ASDK) od dnia 1 stycznia 2012 roku. Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że z dniem 1 stycznia 2012 roku zmieniają się zasady finansowania części świadczeń znajdujących się aktualnie w katalogu ambulatoryjnych świadczeń diagnostycznych kosztochłonnych (ASDK).Zmiana sposobu rozliczania dotyczy następujących procedur ASDK:• badania angiograficzne narządu wzroku, • badania ultrasonograficzne Doppler duplex, • badania ultrasonograficzne – kwalifikacja do operacji kardiochirurgicznych, • badania ultrasonograficzne – echokardiografia obciążeniowa lub przezprzełykowa, • badania echokardiograficzne płodu, • pHmetria przewodu pokarmowego, • badania endoskopowe układu oddechowego, • badania rtg – urografia z kontrastem niejonowym, • diagnostyka laboratoryjna: badania molekularne (PCR/PFGE), • badania elektrokardiograficzne – próba wysiłkowa, • badania elektrofizjologiczne narządu wzroku. Rozliczenie powyższych procedur będzie odbywać się w ramach umowy AOS (02/1). Tryb odrębnego finansowania przez NFZ (jako ASDK) zachowany zostanie tylko w stosunku do zakresów: • badania endoskopowe przewodu pokarmowego – gastroskopia (kod zakresu: 02.0000.078.02), • badania endoskopowe przewodu pokarmowego – kolonoskopia (kod zakresu: 02.0000.079.02), • badania medycyny nuklearnej (kod zakresu: 02.0000.073.02), • badania tomografii komputerowej (kod zakresu: 02.7220.072.02), • badania rezonansu magnetycznego (kod zakresu: 02.7250.072.02). W związku z planowanymi zmianami, Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia prosi o zapoznanie się z projektem zarządzenia prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka: http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=3&dzialnr=17&artnr=4589

 

Barbara MurawskaZ-ca Dyrektora ds. MedycznychWielkopolskiego Oddziału WojewódzkiegoNarodowego Funduszu Zdrowia

Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz Centrali NFZ ukazały się następujące projekty aktów prawnych dotyczących zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w roku 2012 i w latach następnych:

 

ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE KONTRAKTOWANE ODRĘBNIE

AMBULATORYJNA OPIEKA SPECJALISTYCZNA

KRYTERIA OCENY OFERT

OPIEKA PSYCHIATRYCZNA I LECZENIE UZALEŻNIEŃ

LECZENIE SZPITALNE

 W związku z rozpatrzeniem uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych do projektu:

- rozporządzenia w sprawie wykazu cen urzędowych hurtowych i detalicznych produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz

- rozporządzenia w sprawie limitów cen leków i wyrobów medycznych wydawanych świadczeniobiorcom bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatności

 

Jednocześnie przypominamy, iż przesłane wnioski o obniżenie cen muszą być podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskodawców, a do wniosków należy załączyć dokumenty potwierdzające przedmiotowe umocowanie.

informujemy zainteresowanych wnioskodawców o możliwości zgłaszania obniżki ceny do wysokości wyznaczonego limitu finansowania dla refundowanych produktów leczniczych zawierających substancje czynne: anastrazolum, donepezilum, olanzapinum, risperidonum i topiramatum. Prosimy o przesyłanie propozycji obniżek cenowych drogą mailową na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub faxem na numer 022 831 43 54 do 19 września 2011 r.

Pliki do pobrania:

LIMITY CEN LEKÓW WYDAWANYCH ŚWIADCZENIOBIORCOM BEZPŁATNIE, ZA OPŁATĄ RYCZAŁTOWĄ LUB CZĘŚCIOWĄ ODPŁATNOŚCIĄ

 

Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia uprzejmie informuje, że za udostępnianie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów lub kopii podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Wysokość odpłatności określa art. 28 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest publikowana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.Maksymalna wysokość opłat za:

jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale; jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,0002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale; sporządzenie wyciągu, odpisu dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, jeżeli zakład prowadzi dokumentację medyczną w formie elektronicznej – nie może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.

Zgodnie z przywołanymi przepisami maksymalne opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej wynoszą:

jedna strona wyciągu lub odpisu – 6,73 zł jedna strona kopii – 0,67 zł wyciąg, odpis lub kopia na nośniku elektronicznym – 6,73 zł

Udostępnienie dokumentacji do wglądu na miejscu, po uprzednim uzgodnieniu terminu, jest bezpłatne.

 

Barbara MurawskaZ-ca Dyrektora ds. MedycznychWielkopolskiego Oddziału WojewódzkiegoNarodowego Funduszu Zdrowia

Komunikat DSOZ dotyczący sprawozdawania świadczeń w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna

W związku z pojawiającymi się w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna sytuacjami nieprawidłowego przedstawiania do rozliczenia świadczeń, których podstawą lub składową jest procedura P49 - Leki, Centrala NFZ przypomina, że procedura ta pochodzi z Klasyfikacji Badań Laboratoryjnych, rozdział Toksykologia i monitorowanie stężenia leków.

Procedurę P49 Leki znajdującą się na liście W2 Badania dodatkowe - grupa 1 załącznika nr 7 do zarządzenia Nr 29/2011/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 14 czerwca 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna z późn. zm., należy wybierać tylko po zleceniu badania toksykologicznego stężenia innych leków, niewyróżnionych w rozdziale Toksykologia i monitorowanie stężenia leków Klasyfikacji Badań Laboratoryjnych.

 

źródło - Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej

Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia przypomina, że od dnia 01 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010r w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania(Dz.U. Nr 252 poz 1697).

 

Od 01 lipca 2011r skierowanie na badania lub konsultacje powinno zawierać:I. oznaczenie podmiotu wystawiającego skierowanie: 1. nazwę podmiotu, 2. adres podmiotu wraz z numerem telefonu, 3. kod identyfikacyjny, stanowiący I część systemu resortowych kodów identyfikacyjnych- w przypadku podmiotu leczniczego, 4. nazwę jednostki organizacyjnej oraz jej kod resortowy stanowiący V część systemu resortowych kodów identyfikacyjnych- w przypadku podmiotu leczniczego, 5. nazwę komórki organizacyjnej, w której udzielono świadczeń zdrowotnych , oraz jej kod resortowy stanowiący VII część systemu resortowych kodów identyfikacyjnych – w przypadku podmiotu leczniczego, 6. numer wpisu do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę lekarską – w przypadku indywidualnej praktyki lekarskiej, indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej i grupowej praktyki lekarskiej, 7. numer wpisu do rejestru prowadzonego przez okręgowa izbę pielęgniarek i położnych – w przypadku indywidualnej praktyki pielęgniarek, położnych , indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarek , położnych i grupowej praktyki pielęgniarek, położnych.

II. oznaczenie pacjenta , zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy ( Dz.U. z 2009r. Nr 52, poz. 417);

III. oznaczenie rodzaju podmiotu, do którego kieruje się pacjenta na badanie lub konsultację ,

IV. inne informacje lub dane, w szczególności rozpoznanie ustalone przez lekarza kierującego lub wynik badań diagnostycznych, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia badań lub konsultacji,

V. datę wystawienia skierowania,

VI. oznaczenie osoby kierującej na badania lub konsultację, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 3.

Osoba kierująca na badanie lub konsultację przekazuje podmiotowi, do którego kieruje pacjenta, wraz ze skierowaniem, informacje z dokumentacji indywidualnej wewnętrznej pacjenta niezbędne do przeprowadzenia tego badania lub konsultacji. Podmiot przeprowadzający badanie lub konsultację przekazuje podmiotowi, który wystawił skierowanie, wyniki tych badań lub konsultacji. Jednocześnie WOW NFZ przypomina, że zgodnie z treścią § 87 w/w rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010r. dopuszczalne było prowadzenie dokumentacji medycznej w sposób określony w przepisach dotychczasowych przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia . Okres ten upłynął w dniu 30 czerwca 2011r.

 

 

Elżbieta Wąsikp. o. DyrektorWielkopolskiego Oddziału WojewódzkiegoNarodowego Funduszu Zdrowia

Komunikat DSOZ dotyczący sprawozdawania świadczeń w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna

W związku z pojawiającymi się w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna sytuacjami nieprawidłowego przedstawiania do rozliczenia świadczeń, których podstawą lub składową jest procedura P49 - Leki, Centrala NFZ przypomina, że procedura ta pochodzi z Klasyfikacji Badań Laboratoryjnych, rozdział Toksykologia i monitorowanie stężenia leków.

Procedurę P49 Leki znajdującą się na liście W2 Badania dodatkowe - grupa 1 załącznika nr 7 do zarządzenia Nr 29/2011/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 14 czerwca 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna z późn. zm., należy wybierać tylko po zleceniu badania toksykologicznego stężenia innych leków, niewyróżnionych w rozdziale Toksykologia i monitorowanie stężenia leków Klasyfikacji Badań Laboratoryjnych.

 

źródło - Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej

Strona 6 z 17
Góra
W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies. Ich celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, w tym również dostosowanych do Twoich indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies - więcej informacji na ten temat znajdziesz w polityce prywatności. Więcej informacji…